Waarom Haarlem op jouw citytrip lijstje moet komen

Het is al een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Ik ben even het archief ingedoken en het blijkt dat ik mijn laatste post op 2 februari 2015 de wereld in smeet. Veel te lang geleden natuurlijk! Daarom was ik erg blij dat ik benaderd werd door OXXIES: een nieuw blog over mode, lifestyle en reizen. Ik ga mijn ondergesneeuwde schrijfhobby dus weer oppakken. Een korte citytrip naar Haarlem zal centraal staan tijdens mijn rentree.

Tijdens mijn vliegensvlugge trip naar Haarlem heb ik geprobeerd een aantal hotspots te verzamelen op het gebied van overnachten, eten/drinken, cultuur en winkelen (hierbij heb ik externe hulp ingeschakeld). Hope you like it!

Processed with VSCO with a6 preset

Overnachten
De overnachting hebben we geboekt bij het boutique hotel Hello I’m Local in de Burgwal buurt in Haarlem. Dit hotel heeft 12 verschillende kamers, voor 2 tot 14 personen. De kamer, genaamd de Holstein Friesian kamer, heeft zelfs een bedstee! Grappig detail: Geen enkele kamer heeft een tv, minibar of Wifi op de kamer. Wat je wel op de kamer vindt is een goede nachtrust, bordspellen en een goed gesprek 😉

Processed with VSCO with a6 preset

Het personeel van Hello I’m Local is heel relaxt en meedenkend. Bij aankomst kregen we een kaart van Haarlem waarop direct een aantal hotspots werden aangegeven. Het centrum van Haarlem (Grote Markt) ligt op 10 minuten loopafstand. Parkeren kan voor veel geld in een parkeergarage of voor minder geld (of zelfs gratis) in één van de wijken buiten het centrum.

Naast Hello I’m Local zijn er nog veel meer leuke B&B’s te vinden in Haarlem zoals Studio-Koning, Tussen de Lakens en Dorien. Hier vind je een overzicht van alle bijzondere B&B’s in de stad!

Eten & drinken
Naast overnachten is eten en drinken een belangrijke graadmeter voor een geschikte citytrip. Ik heb van tevoren al een en ander aan uitzoekwerk verricht en ben daardoor bij een aantal hele leuke tentjes uitgekomen. Ik heb ze hieronder in chronologische volgorde voor je samengevat.

Ontbijt
Wat mij betreft is het ontbijt het belangrijkste moment van de dag als ik een nachtje weg ben. Waar ik op een doorsnee werkdag met moeite twee broodjes weg krijg tijdens mijn huiselijke ochtendspits, neem ik hier op een vrije ochtend royaal de tijd voor. Bij Hello I’m Local kun je kiezen uit verschillende hartige of zoete ontbijtjes.

Bakkie
Uiteraard mag een goed ‘bakkie koffie’ niet ontbreken tijdens een citytrip. Ik heb twee tips voor je:

  1. Barista Café. Een leuk tentje aan het eind van de Grote Houtstraat. Prima koffie, verschillende soorten gebak en een goede sfeer.
  2. Anne & Max. Kleine shop aan de Zijlstraat, vlakbij de Grote Markt. Lekkere cappuccino en veel verschillende soorten taart en koek voor erbij.

Processed with VSCO with a6 preset

Lunch
Voor de lunch ook twee aanraders:

  1. Wederom Anne & Max. Je kunt hier niet alleen terecht voor een kopje koffie, maar ook voor een lekkere lunch, met keuze uit verschillende sandwiches en salades.
  2. Doppio. Eigenlijk een espressobar, maar ook een kleine lunchkaart met verschillende soort sandwiches erop.

Processed with VSCO with a6 preset

Avondeten
Als je net als ik houdt van dikke hamburgers met patat moet je in Haarlem zeker naar Seymour gaan! Ik heb er in mijn leven al heel wat op, maar deze behoort echt tot de top 3! Als je wat meer houdt van upper-class food kun je bij Seymour ook prima terecht trouwens. Daarnaast hoef je na het eten niet op zoek te gaan naar een leuk café, Seymour heeft namelijk een zeer uitgebreide cocktailkaart met zowel nieuwe als classic cocktails.

Processed with VSCO with a6 preset

Cultuur & Winkelen
Op cultureel gebied is er in Haarlem ook heel veel te beleven. Het absolute middelpunt is de Grote Markt, met daaraan het icoon van de stad: De Grote of St. Bavo Kerk. Je kunt hier voor €2,50 naar binnen en dat is zeker de moeite waard. Bijzonder om te zien dat het midden in zo’n drukke stad, zó stil kan zijn. Verder zijn in Haarlem verschillende musea te vinden, zoals het Frans Hals museum en het Teylersmuseum. Daarnaast telt Haarlem een groot aantal hofjes, die ooit bedacht zijn als opvang voor oude weduwvrouwen, die zichzelf niet meer konden onderhouden. Het oudste hofje van Nederland, genaamd de Bakenesserkamer stamt uit 1395 en is te vinden in Haarlem.

Processed with VSCO with a6 preset

Winkelen kun je in Haarlem op twee manieren doen. Ten eerste kun je de Grote Houtstraat volgen, waar je alle grote winkelketens kunt vinden. Voor deze winkels hoef je wat mij betreft niet per sé naar Haarlem te komen, aangezien je ze overal kunt vinden.

Processed with VSCO with a6 preset

Wat wel uniek voor Haarlem is, zijn de Hipshops. Op de website www.hipshops.nl vind je een looproute die je door Haarlem leidt en je brengt bij ruim dertig verrassende winkels: van Scandinavische vrouwenmode tot ambachtelijk gemaakte chocolade.

Kortom: Haarlem is een hele leuke bestemming voor een binnenlandse citytrip als je houdt van lekker eten, gezelligheid, cultuur en verrassende winkeltjes!

– Wouter

Ik ging op reis en nam mee…

Handbagage kofferClarks schoenenSecrid Cardprotector

Geef een reactie

